Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/24902
Title: Фреймовий підхід до формування стратегії соціально-економічного розвитку підприємства ресторанного бізнесу
Other Titles: Frame-based approach to formation of socio-economic development of a restaurant business enterprise
Authors: Балацька, Наталія Юріївна
Keywords: стратегія;соціально-економічний розвиток;підприємство;ресторанний бізнес;якість;конкурентоспроможність;фрейм;слот;фасет;фреймовий підхід;управлінське рішення;strategy;socio-economic development;enterprise;restaurant business;quality;competitiveness;frame;slot;facet;frame-based approach;management decision
Issue Date: 2019
Citation: Балацька Н. Ю. Фреймовий підхід до формування стратегії соціально-економічного розвитку підприємства ресторанного бізнесу. Бізнес-навігатор. Розділ: Економіка та управління підприємствами. 2019. Вип. 6 (55). С. 36-40.
Series/Report no.: Бізнес-навігатор, Розділ Економіка та управління підприємствами;№ 6 (55)
Abstract: У статті розглянуто актуальні питання стратегії соціально-економічного розвитку підприємства ресторанного бізнесу. охарактеризовано ключові аспекти стратегічного розвитку підприємств ресторанного бізнесу в сучасних умовах. визначено переваги застосування моделі Європейського фонду управління якістю (EFQM) під час обґрунтування стратегічних рішень розвитку підприємств ресторанного бізнесу. розроблено структурну модель формування стратегії соціально-економічного розвитку підприємства ресторанного бізнесу на основі фреймового підходу. охарактеризовано сутність, обґрунтовано доцільність ідентифікації та визначено склад фреймів, фасетів та слотів під час формування стратегії соціально-економічного розвитку підприємств ресторанного бізнесу. запропоновано структурно-компоненту модель реалізації стратегії соціально-економічного розвитку підприємства ресторанного бізнесу, яка ґрунтується на взаємозв’язку її компонентів: стратегічної гнучкості бізнес-процесів та альтернативності їхніх конфігурацій, компетентності відповідальної особи, стану зовнішніх та внутрішніх чинників середовища. The modern restaurant business enterprise is able to success in a competition only with an accurately justified socio-economic development strategy. The target strategic benchmarks of the restaurant business enterprise in the conditions of complex, unstructured and dynamic environment can be achieved only with the reliable strategic management system and effective organization structure, the most important elements of which are the business processes and mechanism of their management. The article is dedicated to the relevant issues on the socio-economic development strategy of the restaurant business enterprises under current conditions. The properties and key aspects of the strategic development of the restaurant business enterprises under current conditions are identified. The influence of strategic decisions on the target vectors of development the restaurant business enterprise and competitiveness is justified. The advantages of using the European Foundation of Quality Measurement (EFQM) model when justifying the strategic decisions in the development of the restaurant business enterprises are indicated. The structure model of forming the socio-economic development strategy of the restaurant business enterprise using a frame-based approach is developed. The article defines the essence and justifies the expedience of identification frames, facets and slots when forming the socio-economic development strategy of the restaurant business enterprises. In the process of research the advantages of using the frame-based approach in modelling the optimal trajectory of strategic socio-economic development as a multi-layered structure of the business processes are justified, they are specified according to the state of internal and external environments. According to the approach proposed, a network of managerial, general, support and business process of control are recommended as frames, the alternatives of business processes configuration as facets, and the vectors of strategic changes respective to each of the business processes as slots. The structural and component model of realization of the socio-economic development strategy of a restaurant business enterprise is proposed; it is based on the interrelation of its components: strategic flexibility of business processes and their configurations’ alternativeness, competence of the responsible person, state of the internal and external properties of the environment.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/24902
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
balatska_biznes_navihator_2019_6_55.pdf340 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.