Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/24536
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБалацька, Наталія Юріївна-
dc.date.accessioned2023-02-28T15:42:51Z-
dc.date.available2023-02-28T15:42:51Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationБалацька Н. Ю. Оцінка соціокультурного простору розвитку підприємств ресторанного бізнесу в Україні. Науковий вісник Міжнар. гуманітарного ун-ту. Серія: Економіка і менеджмент: зб. наук. праць. Одеса: МГУ, 2019. Вип. 39. С. 11-17. DOI: https://doi.org/10.32841/2413-2675/2019-39-2.uk_UA
dc.identifier.urihttps://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/24536-
dc.description.abstractУ статті визначено соціокультурні чинники, що впливають на розвиток підприємств ресторанного бізнесу України, та здійснена їх оцінка. Розглянуто основні детермінанти розвитку ресторанного бізнесу в Україні. Зокрема, особливу увагу приділено дослідженню соціальних, культурних та демографічних чинників. На основі експертного оцінювання визначено перелік соціокультурних чинників та здійснено комплексне оцінювання їхнього впливу на діяльність підприємств ресторанного бізнесу. Обґрунтовано науково-методичний підхід до оцінки соціокультурного простору розвитку підприємств ресторанного бізнесу, який створює можливість установлення ступеня впливу соціокультурних чинників на розвиток підприємств сфери ресторанного бізнесу та розкриває спектр можливостей щодо перспективного врахування соціокультурних детермінант під час визначення стратегічних векторів їхнього розвитку. The social aspects of the development of the restaurant business enterprises are investigated in the article. It is substantiated that the process of intensive development and globalization of the restaurant busi- ness in Ukraine as part of the service sector of the economy is prone to many factors and is associated with social and economic changes. It is determined that the restaurant business industry is quite sensitive to economic and social trends, which vary in strength, duration and direction of influence. The main determinants of the develop - ment of the restaurant business in Ukraine are considered. The social and cultural factors of G. Hofstede were analyzed; the value indices of the population of Ukraine were calculated and compared with the value indices of the population of 23 European countries. In particular, special attention is paid to the study of social, cultural and demographic factors. It is found that benevolence and universalism are the most important values for European countries and power and stimulation are the least significant; for the Ukrainians, the most important values are the values of safety, conformity, tradition. The list of socio-cultural factors that have a significant impact on the development of the restaurant business enterprises in Ukraine is determined on the basis of an expert poll of the Kharkiv region residents. On the basis of the developed methodological toolkit, individual average expert as- sessments of each socio-cultural factor were calculated, and a local assessment of the socio-cultural space of ac- tivity of restaurant business enterprises by groups of social, cultural and demographic factors was made. Three sectoral graphical profiles of the influence of socio-cultural factors on the development of restaurant business enterprises in Ukraine have been constructed. The scientific and methodological approach to a comprehensive assessment of the sociocultural space of development of restaurant business enterprises is substantiated, which makes it possible to establish the degree of influence of sociocultural factors on the development of restaurant business enterprises and reveal a range of possibilities for perspective consideration of sociocultural determi- nants in determining strategic vectors of their development.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherОдеса: МГУuk_UA
dc.relation.ispartofseriesНауковий вісник Міжнародного гуманітарного університету, Серія: Економіка і менеджмент;№ 39-
dc.subjectресторанний бізнесuk_UA
dc.subjectпідприємствоuk_UA
dc.subjectрозвитокuk_UA
dc.subjectсоціокультурний простірuk_UA
dc.subjectсоціальні чинникиuk_UA
dc.subjectкультурні чинникиuk_UA
dc.subjectдемографічні чинникиuk_UA
dc.subjectкомплексна інтегральна оцінкаuk_UA
dc.subjectrestaurant businessuk_UA
dc.subjectenterpriseuk_UA
dc.subjectdevelopmentuk_UA
dc.subjectsociocultural spaceuk_UA
dc.subjectsocial factorsuk_UA
dc.subjectcultural factorsuk_UA
dc.subjectdemographic factorsuk_UA
dc.subjectcomprehensive integrated assessmentuk_UA
dc.titleОцінка соціокультурного простору розвитку підприємств ресторанного бізнесу в Україніuk_UA
dc.title.alternativeEvaluation of socio-cultural space of development of restaurant business enterprises in Ukraineuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
balatska_naukovyy_visnyk_MHU_2019_39.pdf511.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.