Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/20681
Title: Assessment of the properties of hardened by nanocoating oil scraper piston rings by an optic-mathematical method
Other Titles: Оцінка властивостей зміцнених нанопокриттям маслоз'ємних поршневих кілець оптико-математичним методом
Authors: Skoblo, T.S.
Sidashenko, A.I.
Maltsev, T.V.
Romanchenko, V.N.
Keywords: multilayer nanocoating;piston ring;friction and wear;microhardness;optical-mathematical analysis;structure formation;багатошарове нанопокриття;поршневі кільця;тертя і знос;мікротвердість;оптико-математичний аналіз;структуроутворення
Issue Date: 2019
Citation: Skoblo T. S., Sidashenko A. I., Maltsev T. V., Romanchenko V. N. Assessment of the properties of hardened by nanocoating oil scraper piston rings by an optic-mathematical method. Problems of Tribology. 2019. № 92 (2). P. 20-24. DOI: 10.31891/2079-1372-2019-92-2-20-24.
Series/Report no.: Problems of Tribology;№ 92 (2)
Abstract: The paper presents an optical-mathematical evaluation of the physic-mechanical properties of the D100 diesel-generator oil scraper piston ring surface hardened by multi-layer ion-plasma nanocoating TiN/CrN. The application parameters of multilayer nanocoating and the sequence of its layers are shown. The values of wear and microhardness of the hardened and serial rings are given. The increase in wear resistance of the hardened product is shown to be 12 times in weight and 4 times in the degree of increase in the size of its friction surface. A method for evaluating properties using the mathematical operators of the laplacian and divergences in their different variations is proposed. A correlation between the properties of the results of tests for friction and wear with using a mathematical description of structure formation was revealed. The minimal difference of the friction zone and the initial surface of the hardened ring, which does not exceed 16 %, is revealed. The difference between the initial surface and the friction zone in the serial ring is shown, which reaches up to 42 % on average in terms of indicators. A substantial deviation of the values of the friction zone mathematical operators of the serial ring from the TiN/CrN hardened by ion-plasma nanocoating was confirmed, which in some cases reaches up to 42 % on average. У роботі представлена оптико-математична оцінка експлуатаційних властивостей поверхні серійного і зміцненого багатошаровим іонно-плазмовим нанопокриттям TiN/CrN маслос'емного поршневого кільця дизель-генератора Д100. Показані параметри і послідовність нанесення багатошарового нанопокриття. Наведені значення зносу і мікротвердості зміцнених і серійних кілець. Показано збільшення зносостійкості зміцненого кільця в 12 разів, оціненої по втраті ваги, і в 4 рази за ступенем збільшення розміру поверхні тертя. Запропоновано методику оцінки властивостей з використанням математичних операторів Лапласіан і дивергенції в різних варіаціях. Виявлена залежність між властивостями за результатами випробувань на зношування і математичною оцінкою структуроутворення. Виявлена мінімальна різниця між зоною тертя і вихідною поверхнею зміцненого кільця, яка не перевищує 16 %. Показана різниця між вихідною поверхнею і зоною тертя в серійному кільці, яка, в середньому за показниками, досягає 42 %. Підтверджено суттєве відхилення значень математичних операторів в зоні тертя серійного кільця від зміцненого іонно-плазмовим нанопокриттям TiN/CrN, яке в деяких випадках складає 42 %.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/20681
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
skoblo_assessment_of_the_properties_article_2019_92_2.pdf636.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.