Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/20241
Title: | Концепція стійкого («зеленого») маркетингу та її вплив на сталий розвиток аграрних підприємств |
Other Titles: | Концепция устойчивого («зеленого») маркетинга и ее влияние на устойчивое развитие аграрных предприятий Concept of steady marketing and its influence on sustainable development of the agrarian enterprises |
Authors: | Устік, Т.В Лишенко, М. О. |
Keywords: | стійкий маркетинг;зелений маркетинг;маркетингове середовище;маркетингове середовище;сталий розвиток;екологізація;навколишнє середовище;суб’єкти господарювання;устойчивый маркетинг;зеленый маркетинг;маркетинговая среда;устойчивое развитие;экологизация;окружающая среда;субъекты хозяйствования;steady marketing;green marketing;marketing environment;sustainable developmen;ekeologization;environment;subjects of managing |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Харків: ХНТУСГ |
Citation: | Устік Т. В., Лишенко М. О. Концепція стійкого («зеленого») маркетингу та її вплив на сталий розвиток аграрних підприємств. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства, Вип. 200 «Економічні науки». 2019. С. 72-83. |
Abstract: | У статті розглядаються мікро- та макросередовища функціонування вітчизняних
господарюючих суб’єктів. Доведено, що перехід на засади сталого розвитку є
безальтернативним рішенням у сучасних умовах господарювання для будь-яких суб’єктів господарювання. Зазначений стратегічний план розвитку передбачає необхідність адаптації класичної теорії маркетингу до проблем екологізації ринку, що в свою чергу може служити напрямком підвищення конкурентоспроможності підприємства та його продукції. Робиться
висновок, що перехід на засади стійкого маркетингу сприяє стійкості підприємств та цілих галузей вітчизняної економіки через залучення та використання засобів соціальновідповідального маркетингу, підтримки й захисту екологічних систем у зовнішньому й внутрішньому маркетинговому середовищі. В статье рассматриваются микро- и макросреда функционирования отечественных хозяйствующих субъектов. Доказано, что переход на принципы устойчивого развития является безальтернативным решением в современных условиях хозяйствования для любых субъектов хозяйствования. Указанный стратегический план развития предусматривает необходимость адаптации классической теории маркетинга к проблемам экологизации рынка, которая в свою очередь может служить направлением повышения конкурентоспособности предприятия и его продукции. Делается вывод, что переход на принципы устойчивого маркетинга содействует устойчивости предприятий и целых областей отечественной экономики через привлечение и использование средств социально- ответственного маркетинга, поддержки и защиты экологических систем во внешней и внутренней маркетинговой среде. For today the international society adopted the concept of sustainable development. Acceptance of provisions of this concept demands from entrepreneurs to develop and deliver products and services which have no adverse effect on the environment, are safe in the sphere of the provided application, effective concerning energy consumption and natural resources and also such from which waste can be reused, or are safely utilized. Importance of recognition of an ecological factor in business activity caused emergence and development in many developed countries of strategy of so-called «green» marketing which domestic producers only begin to develop. The research of the concept ecological or in other words "green" marketing, its formation and development, disclosure of its tasks and main objectives for a domestic producer is the purpose of own scientific research. In the course of change of the external environment under the influence of macro - and micro factors also the marketing concept changes. Today strengthening of the importance and influence of an ecological factor which is considered by the different enterprises not only in terms of ecological protection, but also in broader understanding - sustainable development of the company, the region, the country, and a marketing role in support of sustainable development is observed. The ecological factor covers a social and economic problem which has great scientific and practical value for human community in general. The market relations can be considered as a dynamic system which now to strive for balance, but it is still far from it. Interaction of forces in this system has bipolar influence. On the one hand the environmental pressure due to development of new technologies with the minimum influence on the environment, development of the ecological legislation, increase in ecological culture in society decreases, but on the other hand there is an increase in load of the environment through industry development, concentration of the population in the cities, etc. But support of balance in the specified system promotes strengthening of sustainable development of society and economy. Results of the conducted researches demonstrate that in the conditions of understanding by producers and consumers of limitation of natural resources, the increasing interest in consumption of ecological products, increase in the general ecological consciousness of consumers and also need of understanding and support of a condition of sustainable development of the enterprises, companies, the markets, the concept of steady marketing is the most logical and requested. It should be adapted at the level of management of economic entities, however it is necessary to conduct additional researches for specification of its basic elements. |
URI: | https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/20241 |
Appears in Collections: | Випуск 200: Економічні науки |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Visnyk KhNTUSH_200_2019_10.pdf | 360.01 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.