Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/1724
Title: Проблеми інтеграції туристичної індустрії регіонів України у світовий економічний простір
Other Titles: Проблемы интеграции туристической индустрии регионов Украины в мировое экономическое пространство
Problems of integration of the tourism industry of the regions of Ukraine into the world economic space
Authors: Огієнко, М.М.
Любаров, Ю.Й.
Keywords: туризм;інтеграція;потенціал;регіони;конкурентоспроможність;интеграция;потенциал;регионы;конкурентоспособность;tourism;integration;potential;regions;competitiveness
Issue Date: 8-Sep-2020
Publisher: Харків : ХНАУ
Citation: Огієнко М.М., Любаров Ю.Й. Проблеми інтеграції туристичної індустрії регіонів України у світовий економічний простір. Вісник ХНАУ. Серія : Економічні науки. 2020. № 1. С. 378-391.
Abstract: Огієнко М.М., Любаров Ю.Й. Проблеми інтеграції туристичної індустрії регіонів України у світовий економічний простірю Глобалізація світового господарства безумовно багато в чому визначає напрямки розвитку міжнародного ринку туристичних послуг. Досвід регулювання розвитку економік країн світу свідчить, що адміністративні підходи й рішення урядів окремих країн не можуть зупинити процеси інтеграції, вони стримують розвиток цих країн. Хід процесів інтеграційної взаємодії у сфері туризму свідчить про наявність таких проблем на шляху формування підприємницьких мережевих структур у цій галузі: становлення й діяльність туристичних підприємницьких мереж насамперед відбувається за горизонтальним галузевим принципом – готельні мережі, мережеві агентські структури тощо; неузгодженість у діяльності підприємств й організацій туристичної сфери; має місце встановлення жорстких зв’язків між туристичними операторами й агентами, що зменшує ефективність та якісні показники їх діяльності.
Н.Н. Огиенко, Ю.Й. Любаров. Проблемы интеграции туристической индустрии регионов Украины в мировое экономическое пространство. Украина имеет значительный потенциал для развития внутреннего и въездного туризма. Туризм является важной составляющей развития Украины и ее регионов в стратегической перспективе, экономически выгодной и экологически безопасной сферой национального хозяйства. Глобализация мирового хозяйства безусловно во многом определяет направления развития международного рынка туристических услуг. Опыт регулирования развития экономик стран мира свидетельствует, что административные подходы и решения правительств отдельных стран не могут остановить процессы интеграции, они лишь сдерживают развитие этих стран. Так что вопрос интеграции Украины в мировой рынок туристических услуг является слишком важным и сложным.
M.M. Ohienko, Yu.Y. Lyubarov. Problems of integration of the tourism industry of the regions of Ukraine into the world economic space. Ukraine has significant potential for the development of domestic and inbound tourism. Tourism is an important component of the development of Ukraine and its regions in the strategic perspective, economically viable and environmentally safe sphere of the national economy. The globalization of the world economy certainly determines the direction of development of the international market of tourist services. Thus, it is clear that the formation of the national market of tourist services is closely related to other components of the world economic system and can not be territorially localized within one country. The experience of regulating the development of the world's economies shows that the administrative approaches and decisions of the governments of individual countries cannot stop the integration process, they only hinder the development of these countries. Thus, the issue of Ukraine's integration into the world market of tourist services is too important and complex. The world market of tourist services is a close interaction and interconnection of national tourist markets. In the process of formation and development, local tourist markets are gradually included in the processes of integration into the world tourist system. The main principles of creation and functioning of business tourist networks are the following: coherence of target instructions and tasks of enterprises-participants of business tourist network; ensuring the coordination of actions of network enterprises in the space-time dimension; receiving benefits from the division of labor, integration, cooperation, diversification, concentration and specialization of enterprises and organizations in the tourism sector; mutually beneficial interaction of enterprises-participants of the tourist business network; joint advocacy and regulation of relations with the external environment. The process of integration cooperation in the field of tourism indicates the presence of such problems in the formation of business network structures in this area: the formation and operation of tourism business networks primarily occurs on a horizontal industry principle - hotel chains, network agency structures, etc .; inconsistency in the activities of enterprises and organizations of the tourism sector; there is a strong link between tour operators and agents, which reduces the efficiency and quality of their performance. Combining different enterprises and organizations of the tourism sector into a business network makes it possible to obtain a synergistic effect that exceeds the total effect of the separate operation of business entities in the tourism sector.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/1724
Appears in Collections:Вісник ХНАУ №1



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.