Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/1584
Title: Диференційований підхід до формування та реалізації бізнес-стратегій в сільськогосподарських підприємствах
Other Titles: Дифференцированный подход к формированию и реализации бизнес-стратегий в сельскохозяйственных предприятиях
Differentiated approach to the formation and implementation of business strategies in agricultural enterprises
Authors: Іванько, А.В.
Keywords: сільськогосподарські підприємства;управління;бізнес-стратегії;бізнес-планування;фази життєвого циклу підприємств;диференційований підхід;критерії оцінювання;сельскохозяйственные предприятия;бизнес-стратегии;бизнес-планирование;фазы жизненного цикла предприятий;дифференцированный подход;критерии оценивания;agricultural enterprises;business strategies;business planning;life cycle phases of enterprise;the differentiated approach;assessment criteria
Issue Date: 18-Sep-2020
Publisher: Харків : ХНАУ
Citation: Іванько А.В. Диференційований підхід до формування та реалізації бізнес-стратегій в сільськогосподарських підприємствах. Вісник ХНАУ. Серія : Економічні науки. 2020. № 1. С. 293-303.
Abstract: Іванько А.В. У статті акцентовано увагу на важливості опанування диференційованого підходу до процесу формування та реалізації бізнесстратегій в управлінні сільськогосподарських підприємств з урахуванням їх спеціалізації (рослинництво, тваринництво, переробка), фази життєвого циклу (становлення, підйом, стабілізація, спад, внесення коректив, діяльність на новому витку розвитку) та етапу виконання бізнес-стратегії (підготовчому, організації впровадження, моніторингу та оцінки результатів господарської діяльності, корегуванню та усуненню виявлених помилок). Визначено базові бізнес-стратегії для сільськогосподарських підприємств: стратегія виходу на нові ринки, стратегія модернізації матеріально-технічної бази, стратегія збереження ринкових позицій, стратегія диверсифікації тощо. Наголошено на важливості вибору порядку оцінювання ефективності реалізації бізнес-стратегій в підприємствах, що можна здійснювати за двома типами критеріїв: критеріїв, заснованих на управлінні проектами та операційних критеріїв.
Иванько А. В. Дифференцированный подход к формированию и реализации бизнес-стратегий в сельскохозяйственных предприятиях. В статье акцентировано внимание на важности освоения дифференцированного подхода к процессу формирования и реализации бизнес-стратегий в управлении сельскохозяйственных предприятий с учетом их специализации (растениеводство, животноводство, переработка), фазы жизненного цикла (становление, подъем, стабилизация, спад, внесение корректив, деятельность на новом витке развития) и этапа выполнения бизнес-стратегии (подготовительный, организация внедрения, мониторинг и оценивание результатов хозяйственной деятельности, корректировка и устранение выявленных ошибок). Определены базовые бизнес-стратегии для сельскохозяйственных предприятий: стратегия выхода на новые рынки, стратегия модернизации материально-технической базы, стратегия сохранения рыночных позиций, стратегия диверсификации и тому подобное. Подчеркнута важность выбора порядка оценивания эффективности реализации бизнес-стратегий в предприятиях, который можно осуществлять по двум типам критериев: критериев, основанных на управлении проектами и операционных критериев.
Ivanko A.V. Differentiated approach to the formation and implementation of business strategies in agricultural enterprises. In the article is determined, that at the enterprise level is justifiably the establishment of the strategic goals and the formation of business strategies to achieve them. The blocks of such strategies should cover separate elements of production and market promotion of individual products. The key business strategies for agricultural enterprises are identified: the strategy of entering new markets, the strategy of modernization of production, the strategy of maintaining market position, the strategy of diversification, etc. Wherein the mastering of the differentiated approach to the formation and the implementation of business strategies in agricultural enterprises management is significant with consideration of its specialization, life cycle phase and stage of business strategy implementation. Business planning processes are proposed to be carried out in the following four stages: preparatory, organization of implementation, monitoring and evaluation of business results, correction and elimination of errors. Emphasis is also placed on the significance of making management decisions according to life cycle phase of the enterprise. Quantity of life cycle phase is generalized to six: becoming, rise, stabilization, decline, adjustments, activity in a new round of development. It is proved that adequacy of management decisions is evaluated by the level of achievement of goals, in relation to the life cycle phase and the stage of implementation of business strategy. One of the key issues in this regard is order of evaluation of effectiveness of realization of business strategies in agricultural enterprises. Such an assessment can be performed on two types of criteria: project management criteria and operational criteria. The criteria of the first type are used at assessment of results by accomplish date, expenditures and quality. In turn the criteria of the second type are more expedient for the analysis of the achievement of the planned level of crop yield, productivity of farm animals, unit cost, and so on. At current stage of development, it is important to establish a proper system of enterprise economic reporting. The indicators of such system should reflect the level of achieve of planned goals and level of cost justification. The defining criteria for successful activity are the stability and profitability of the business.
URI: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/1584
Appears in Collections:Вісник ХНАУ №1



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.